Pagini

luni, 11 martie 2013

Schemele comportamentale

Cu unele ne nastem, pe altele le dobandim in copilarie si mai tarziu, ca adulti. Sunt raspunsurile noastre la stimulii exteriori, la interactiunea cu alte persoane, modul in care rezolvam situatiile ce apar in vietile noastre. Pe unele ni le construim pentru a hrani imaginea celorlalti despre noi, pe altele le dobandim inconstient, de-a lungul timpului. Un lucru le este comun tuturor - caracterul repetitiv. In situatii similare, actionam in mod similar. Spre exemplu - ne certam cu un coleg de munca. In functie de schemele comportamentale dobandite, putem fi impaciuitori sau putem manifesta furie, agresivitate, ne putem retrage in tacere pentru a rumega cele intamplate... si lista poate continua. Daca analizam toate situatiile conflictuale, vom observa ca manifestam un comportament aproape identic de fiecare data.
Schemele comportamentale nu sunt bune sau rele, pur si simplu sunt, constientizati-le, acceptati-le si lucrati la modificarea celor care va dauneaza. Primul pas este constientizarea acestor scheme si analizarea lor. Alegeti mai multe situatii similare si urmariti modul in care ati reactionat, apoi incercati sa le retraiti mental. Ce simteati atunci? Ce ati simtit dupa? Ce emotii primau? Ce anume din actiunile / cuvintele celuilalt v-au determinat sa reactionati intr-un anumit mod? Ce v-a deranjat?
Dupa ce ati identificat raspunsurile cu claritate, puneti totul pe hartie - scrisul va limpezi ideile pe care le aveti si va va ajuta sa patrundeti in profunzimea lucrurilor. Puteti identifica un moment sau o perioada de inceput a comportamentului analizat? Poate fi in copilarie ( sa spunem ca erati criticat de cineva pentru care aveati un respect deosebit si in urma acestor critici ati inceput sa va reprimati ideile, preferand sa acceptati opiniile celorlalti, indiferent de ceea ce ganditi, de exemplu ) sau mai tarziu ( dorinta de a fi acceptat de un grup in care exista un anumit tip de comportament si vi l-ati insusit). Odata identificat momentul, incercati sa urmariti cum s-a dezvoltat acel tip de comportament in timp. Hotarati daca este pozitiv, va implineste, va aduce o stare de liniste, de bucurie, sau este un izvor de nemultumire, frustrare etc. Orice schema comportamentala poate fi schimbata, daca doriti acest lucru si perseverati. Incepeti prin a constientiza aparitia ei in prezent. In timpul unui conflict, opriti-va pentru o clipa si constientizati, fiti prezenti si adoptati un alt tip de comportament care sa va fie benefic. Puteti insoti constientizarea cu afirmatii pozitive, menite sa sustina schimbarea dorita. Poate nu veti reusi de prima data, dar rezultatele se vor face simtite pe masura ce lucrati cu voi insiva. Amintiti-va ca o schema comportamentala hranita ani intregi nu poate fi schimbata intr-o zi, dar cu siguranta poate fi schimbata.
Trimiteți un comentariu