Pagini

miercuri, 24 iulie 2013

Lupta cu boala II - sugestii pentru invingerea depresiei

                 


             Un diagnostic neiertator poate da viata unui om peste cap. De cele mai multe ori in primele clipe apare un blocaj - un val care impiedica mintea sa priveasca spre viitor si se instaleaza depresia. Sunt persoane care trec peste acest prim moment, dar nu toti reactionam in acelasi mod, ci in functie de sensibilitatea, gradul de emotivitate, educatia, credintele si tiparele noastre comportamentale. Nu este un moment usor, ci unul care pune sub semnul intrebarii intregul nostru sistem de credinte si valori... si tocmai de aceea, ar fi recomandabil sa apelam la ajutorul unui psiholog care sa ne ofere suportul necesar depasirii crizei initiale, pentru ca boala este insotita de suferinta psihica de a ne vedea dintr-o data neputinciosi, vulnerabili, lipsiti de aparare in fata unui dusman ascuns, care ne asediaza fara ca noi sa-l putem alunga singuri. Desi asistenta psihologica este de dorit si poate face lucrurile mai simple si mai usor de suportat... adesea refuzam din motive sociale, din cauza educatiei primite... pentru ca se intampla sa confundam psihologul cu psihiatrul si credem ca simpla noastra prezenta intr-un cabinet psihologic ii va face pe cei din jur sa ne considere nebuni... Si atunci, sunt cateva lucruri pe care le putem face pentru a ne ajuta singuri, sau pe care le pot face cei din jur pentru a ne sustine mental si emotional in perioada bolii:
1. Invatati sa vorbiti cu propriul corp, sa fiti recunoscatori pentru toti anii in care v-a fost un slujitor credincios. Observati-va si cultivati o atitudine de recunostinta fata de picioarele, mainile voastre, fata de celulule corpului voastru. Da, acum este bolnav, dar pentru o lunga perioada de timp v-a sustinut neconditionat. Priviti-l ca pe un prieten drag, pe care l-ati neglijat pentru mult timp si pe care este momentul sa-l apreciati.
2. Daca nu ati meditat pana acum, este cazul sa invatati. Va va ajuta sa stapaniti si mai apoi sa eliminati gandurile si emotiile negative. Amintiti-va ca sunteti ceea ce ganditi si daca veti cultiva o atitudine pozitiva, va veti simti mult mai bine. Incepeti prin a petrece cateva minute pe zi in tacere, observand gandurile care va trec prin minte si, de cate ori apare un gand negativ, inlocuiti-l cu unul pozitiv, opus lui. De exemplu, daca va ganditi ca nu mai puteti face activitatile care va faceau placere, inlocuiti acest gand cu unul de genul : curand voi putea sa-mi reiau toate activitatile, aceasta este doar o perioada de pauza. Cei aflati in jurul persoanei bolnave pot folosi acest model de sugestii pozitive, incurajand bolnavul sa isi schimbe modul de a privi boala. Nu compatimiti la nesfarsit persoana, amintindu-i iar si iar de conditia sa vulnerabila, ci tratati-o ca pe o fiinta perfect normala, folosind incurajari si sugestii pozitive. Atentie! incurajarile si sugestiile trebuie sa fie sincere si sa reflecte o posibilitate reala de viitor!!
Nu promiteti si nu faceti incurajari nerealiste, vor fi sesizate si vor avea ca efect opusul celor dorite de voi.
3. Rugati-va. Reluati legatura cu divinitatea, orice nume ori imagine i-ati asocia. Rugati-va cu propriile cuvinte. Nu cereti vindecarea si nici minuni - aceste cereri, daca nu vor fi indeplinite, va vor adanci suferinta si va vor face sa va simtiti lipsiti de sprijin si intelegere. rugati-va pentru a avea puterea de a trece peste aceasta cumpana a vietii si pentru a avea credinta necesara infaptuirii acestui lucru. Rugati-va pentru curaj si invatati sa multumiti pentru toti anii in care v-ati bucurat de sanatate. Multi altii nu au fost atat de norocosi...
4. Scrieti. Incepeti un jurnal - lasati otrava gandurilor negative sa curga pe coala alba si eliberati-va. Scrisul va va usura sufletul. Daca doriti, puteti face un mic ritual al vostru - scrieti pe o foaie de hartie toate emotiile si gandurile negative care va macina, apoi ardeti hartia, incredintati ca odata cu ea ard si toate aceste ganduri si emotii care nu va dau pace.
5. Desi tendinta de izolare se poate manifesta destul de accentuat, rezistati si permiteti-le celorlalti sa fie langa voi. Nu renuntati la acele lucruri pe care inca le mai puteti face si descoperiti altele noi - poate ca va doreati sa cititi mai multe intr-un anumit domeniu... faceti acest lucru! Vizionati documentare si filme interesante, iesiti, atat cat conditia fizica va permite, in natura. Ocupati-va mintea cu lucruri frumoase... altfel se va ocupa singura cu ganduri negre...
6. Amintiti-va ca, de cele mai multe ori, va limitati singuri posibilitatile. Observati-va cu atentie si veti descoperi cat de des folositi fraze care incep astfel:"As vrea sa..., dar...". Straduiti-va sa le inlocuiti cu fraze care incep pozitiv:"Pot face asta / Sunt capabil sa.../ Am tot ceea ce trebuie ca sa...".
7. Oferiti-va din cand in cand o mica placere... o prajitura, muzica preferata, o carte sau orice altceva. Pare banal, dar va va ajuta sa iesiti din starea negativa.

                       Cele sugerate mai sus trebuie utilizate cu perseverenta pentru a-si dovedi eficienta. Desi folosite pentru a sustine emotional persoanele cu boli grave, ele pot fi folosite cu succes pentru tratarea depresiei si pentru depasirea perioadelor dificile. Efectele apar relativ repede, in functie de perseverenta in aplicarea lor si dorinta reala de a ne simti mai bine. Inceputul pare greu din cauza rezistentei la schimbare pe care o vom intampina si da... mintea ne va oferi tot felul de motive pentru a ne convinge ca nu vom reusi sa schimbam nimic. Totusi, amintiti-va ca orice drum este parcurs facand pasi marunti, cu rabdare si perseverenta.

Trimiteți un comentariu