Pagini

duminică, 1 decembrie 2013

Lectiile cuplului: sarbatori in familie...


                Se apropie cu pasi repezi sfarsitul anului, si odata cu acesta si sezoul intalnirilor cu cei dragi... parinti, matusi, frati, prieteni... Perioada sarbatorilor de iarna este adesea momentul in care, vrem, nu vrem, petrecem o importanta parte din timp alaturi de ceilalti, primim vizite, mergem la rude... si, oricat de mult ne dorim, ba chiar ne propunem ca sarbatorile sa fie o oaza de liniste si bucurie in vietile noastre, adesea lucrurile nu stau asa. Se intampla ca tensiunile, animozitatile, conflictele intre generatii sa izbucneasca risipind iluzia ca, in sfarsit, in acest an vom avea parte de un Craciun trait in armonie. 
                M-am intrebat adesea de ce, tocmai in momentele pe care ni le dorim senine, norii discutiilor neplacute si ai neintelegerilor isi fac simtita prezenta. Poate chiar dorinta prea mare de a avea in sfarsit liniste sporeste senzatia de esec in demersurile facute spre dobandirea pacii interioare...cu cat ne dorim mai mult un lucru si cu cat il vedem mai putin realizabil, cu atat starea de iritare creste. Riscam sa devenim un pachet de nervi care traieste exact opusul propriilor dorinte.
Va propun un mic exercitiu pentru depasirea in liniste a sarbatorilor.... comunicarea emotionala inteligenta. Vrem, nu vrem, conflictele apar frecvent intre oameni si pana cand vom invata sa traim in armonie mai este cale lunga. Analizati putin ce se intampla in cazul unui conflict... ce reactii aveti si ce reactii starniti in ceilalti. Adesea iritarea noastra se manifesta fie prin reprosuri de genul: "iar ai intarziat / iar mergem la ai tai.../ nu ai facut ce te-am rugat desi... / m-am saturat de..."si lista poate continua, fie printr-o tacere agresiva, pentru ca, da, tacerea poate fi o reactie extrem de agresiva uneori si este de ajuns sa ne privim in oglinda pentru a observa ca desi nu spunem un cuvant, prin gesturile si rpivirile noastre suntem mai mult decat expliciti in ceea ce credem / simtim/ dorim.  Manifestarile noastre trezesc in interlocutor doua tipuri de reactii emotionale: de atac sau de aparare. Cred ca ati observat ca, in momentul in care sunteti tinta unui repros, prima reactie avuta este cea emotionala - fie raspundeti cu aceeasi moneda, fie va retrageti in carapace si refuzati orice raspuns direct. De aici si pana la un razboi al nervilor nu mai este decat un pas. Oare merita sa trecem prin aceste neplaceri sau ar fi mai placut sa reusim sa comunicam eficient si non-violent? 
                  Dupa ce v-ati observat reactiile personale si pe cele trezite in ceilalti... incercati sa schimbati modul de abordare a problemelor. Acest lucru nu inseamna sa renuntati la a va spune opinia, ci a o face intr-un mod care sa nu starneasca reactii de aparare sau atac, cu alte cuvinte, nu aruncati pisica in curtea vecinului... Urmeaza cateva exemple minore, dar des intalnite, care pot fi adaptate in functie de situatie:
1. Este seara, tarziu... aveti in sfarsit un moment liber si doriti sa petreceti cateva momente impreuna cu sotul / iubitul / prietenul... iar acesta intarzie fara a anunta in prealabil. La venirea acestuia, una dintre cele mai intalnite reactii este:"iar ai intarziat cand stiai ca...". Si veti petrece o seara tensionata, ramanand imbufnati o buna perioada... 
Inlocuiti reprosul cu o fraza de genul: "m-am simtit singura si eram ingrijorata pentru ca ai intarziat..." Veti obtine o alta reactie din partea lui pentru ca nu-l veti pune in situatia de a se justifica si veti evita un conflict care nu ar aduce nimic bun. Este adevarat, v-ati enervat... aveti chef sa-l trageti la raspundere, dar asa nu veti ajunge nicaieri. Va puteti exprima nemultumirea fara agresivitate, doar asta va doreati, nu? Afirmati starea pe care o simteati - singuratatea si punctati intarzierea fara a aduce acuzatii.
2. Trebuie sa plecati in vizita la prieteni, rude...si ea intarzie schimband toalete dupa toalete, petrece o eternitate in fata oglinzii desi  voi sunteti gata si deja fierbeti de nervi. Inlocuiti un repros de genul:"iar stai pana te uita sfintii.../ iar intarziem din cauza ta..."etc. cu o fraza de genul: "ma simt neplacut cand intarziem.../ nu ma simt in regula cand ajung ultimul la intalnire..."etc. In acest fel punctati ora inaintata si disconfortul fara a trezi reactii aprige din partea partenerei.
3. O ruda / prietena va spune ceva neplacut in timpul viziei... Renuntati la reactia agresiva in favoarea uneia de tip:"atunci cand imi spui asa ceva ma simt... / nu-mi place sa mi se vorbeasca asa pentru ca..."Poate ca nu persoana in cauza nu va renunta imediat la modul in care va trateza, dar voi va veti simti mult mai bine. Practic, veti folosi puterea personala in favoarea voastra si nu o veti mai oferi celui / celei cu care aveti respectivul dialog.
                  Exersati pentru o perioada genul de fraze aratat mai sus. Observati diferentele de stare care apar in interiorul vostru. Poate nu veti reusi de prima data, ori in timpul fiecarei ocazii aparute, dar cu timpul veti simti schimbarile in bine si veti avea parte de mai multa armonie in relatiile cu ceilalti. Nimanui nu-i place sa fie tinta reprosurilor, a observatiilor celorlalti...si mai ales a familiei, pentru ca parerile cunoscutilor conteaza pentru noi si ne influenteaza mai mult decat ale unor necunoscuti. Incercati anul acesta sa faceti o pauza in ceea ce priveste reprosurile, oricat de indreptatiti v-ati simti sa le faceti si amintiti-va de proverbul "ce tie nu-ti place, altuia nu-i face". Tratati-i pe ceilalti asa cum v-ar placea voua sa fiti tratati.
Trimiteți un comentariu