Pagini

marți, 14 martie 2017

Un program buclucas... nu sunt suficient de bun...

               De multe ori nici nu avem idee de unde si cand am dobandit acest program. Poate in copilarie, cand rezultatele noastre erau comparate cu ale altor copii, poate atunci cand actiunile noastre nu au avut rezultatele dorite si cei din jur s-au uitat la noi cu dezaprobare... poate a inceput sa incolteasca in noi cu generatii in urma, transmis iar si iar ca o mostenire de familie. A cauta vinovati nu are rost. Pur si simplu cei din jurul nostru nu au stiut cum sa faca altfel. Poate si ei se pierdeau in acelasi labirint al lui "nu sunt suficient de bun" si punand presiune asupra copiilor doreau sa-i faca "suficient de buni".
            Important nu este cand a inceput si de unde, ci, daca descoperim ca avem acest program, sa lucram cu noi pentru a iesi din cercul vicios pe care il creeaza. 
                 Este unul dintre programele care ne saboteaza si ne umbresc bucuriile pentru ca, atunci cand nu suntem suficient de buni... ne agatam de ceilalti pentru a ne valorifica, depunem efort dupa efort, pana la epuizare pentru a deveni suficient de buni. Ironia este ca, atata timp cat programul ruleaza in subconstient, oricate eforturi am face, nu ajungem sa ne simtim suficient de buni. Pentru unii programul se manifesta in relatii si le saboteaza, pentru altii se manifesta in cariera... provocand mereu suferinta si stress.
              Cum descoperi acest program? Ascultandu-ti corpul. Mergi in fata oglinzii si spune-ti cu voce tare, privindu-te in ochi: "Sunt suficient de bun / suficient de frumos / suficient de inteligent..." Ce simti cand auzi aceste cuvinte? Ce senzatii apar in corp? Cuvintele curg usor, relaxeaza, sau se simt furnicaturi, crampe musculare, un gol in stomac? Apare o tensiune interioara? Apar din senin amintiri ale unor esecuri din trecut? Asculta-ti corpul. Asculta ce are de spus. Poate iti vei aminti situatii din copilarie cand fie ti s-a spus, fie ai decis ca nu esti de ajuns, ca nu esti suficient de bun. E in regula sa te doara... si de multe ori doare pentru ca simultan iti amintesti si cat de mult te-ai straduit, cat ai incercat sa faci totul cat mai bine pentru a fi, in sfarsit, suficient de bun. 
                Analizeaza aceasta emotie. De unde vine? De ce nu esti suficient de bun? Ce ai putea sa faci? La ce / cine te raportezi cand iti spui ca nu esti suficient de bun? Vei observa ca temerile tale se bazeaza pe o poveste pe care ti-o spui despre tine comparandu-te cu alte persoane, cu idei si concepte citite in diferite parti, cu sabloane, clisee... Observa cum acest efort continuu de a fi suficient de bun ti-a determinat actiunile de-a lungul timpului. Poate ai spus de multe ori da atunci cand nu doreai pentru a dovedi ca poti, poate ai facut compromisuri ori ti-ai asumat sarcini peste sarcini, poate ti-ai refuzat micile bucurii ale vietii pentru a construi o cariera incercand sa le arati celor din jur ca esti suficient de bun. Si poate, ai obosit sa faci asta, poate ai obosit sa alergi dupa alte si alte lucruri care sa le demonstreze celorlalti ca esti suficient de bun. Tu esti fericit? Adanc in interior te simti suficient de bun? Te bucuri de succesele tale, te bucuri de ziua care incepe si de cea care se sfarseste? Ceea ce faci vine din interior, din bucuria de a crea sau din nevoia de a dovedi, tie sau altora, ca esti capabil/ suficient de bun? Daca nu, e bine sa stii ca poti oricand sa iei noi hotarari legate de modul in care vrei sa te simti si sa fii.Ai instrumente care te pot ajuta sa stergi acest program din subconstient si sa introduci unul nou. Afirmatiile insotite de imageria mentala sunt chei de implementare a schimbarilor la nivelul subconstientului. 
                Cum procedam? Alege afirmatia pe care o doresti in functie de nevoile tale: Sunt suficient de bun / suficient de inteligent / suficient de frumos etc. Gaseste un loc confortabil in care sa poti sta in liniste pentru cateva minute si inchide ochii. Relaxeaza-te si repeta-ti mental afirmatia aleasa in timp ce te vizualizezi simtindu-te suficient de bun / inteligent/ frumos. Cum te simti? Cum decurge ziua? Ce decizii iei pentru tine? Cum sunt relatiile cu ceilalti? Simte cu fiecare fibra a fiintei sentimentul de relaxare care te cuprinde. Nu ai nimic de dovedit nimanui. Esti minunat asa cum esti. Gusta starea de bine care te cuprinde. Cand esti pregatit deschide ochii si pe parcursul zilei adu-ti in minte din cand in cand afirmatia si retraieste starea de a fi suficient de bun. Repeta exercitiul minim o luna si observa schimbarile care apar in viata ta, in modul in care te simti si actionezi pe parcursul zilei. 
                A te simti suficient de bun nu are nimic de a face cu orgoliul, egoismul ori altele asemenea. Nu este nimic gresit in a te simti confortabil cu tine. Nu este nimic gresit in a te bucura de succesele tale, de complimentele primite. Cand te simti suficient de bun pur si simplu inceteaza comparatiile nesfarsite cu ceilalti, tace vocea interioara care iti repeta mereu ca altii merita mai mult, inceteaza goana dupa aprobarea celor din jur si te eliberezi de o mare parte din tensiunea pe care o simti in interior. Stii ca esti in regula si ca poti crea ceea ce iti doresti din interior. Stii ca esti capabil sa iti asumi propriile decizii si sa-ti traiesti propria viata fara a cauta aprobarea in exterior. Incepi sa-ti asculti vocea interioara si sa fii. Asa ca... da-ti voie sa fii suficient de bun.

Pentru informatii detaliate referitoare la modul in care puteti folosi afirmatiile si diferite alte instrumente de lucru pentru rescrierea programelor din subconstient va recomand cartile scrise de d-na psiholog Niculina Gheorghita si dr. Joe Dispenza.